Wie het werken op een kapotte bureaustoel ergens in een grijs kantoor naast een snelweg beu is, kan de luxueuze en nonchalante omgeving van een co-working space opzoeken.

Er is steeds meer vraag naar inspirerende werkplekken en vergaderruimtes met de uitstraling van een gemiddeld hotel.

Niet alleen vanuit jonge, goedverdienende freelancers, maar óók vanuit bedrijven. Want hoewel steeds meer (tech)bedrijven een Google-iaans interieur bezitten, willen ze vaak genoeg laten zien: ‘hé, wij zorgen goed voor ons personeel’. Of ze zoeken ze zoeken contacten om hun bedrijf te laten groeien, of willen meegenieten van een netwerk.

Ondernemers Sapir Sphigel, Charlotte van ‘t Wout en Emilie Sobels zagen een gat in de markt met hun co-working- en vergaderconcepten.


Sapir Shpigel, 23 jaar – Oprichter van Merkspace

Merkspace

Begonnen met Merkspace: Maart 2016
Locaties: Drie in Tel-Aviv, Israel, één aan de Herengracht, Amsterdam
Tagline: Create. We do the rest

“Tijdens de moeilijkste momenten van mijn eerste start-up Fiterz – een app om single vrienden van vrienden te ontdekken – kwam ik tot de conclusie dat we maar niet vooruit kwamen, omdat we niet de juiste tools, connecties en kennis hadden. Een jaar later sloot ik de onderneming en ging me weer focussen op mijn studie.”

“In 2016 opende ik – met mijn eerste avontuur in mijn achterhoofd – de eerste locatie van Merkspace in Tel-Aviv: de enige co-working space die een brug slaat tussen een werkruimte an sich én een accelerator. Ik zeg altijd dat de ‘co-working space’ een paar decennia geleden begon met gedeelde kantoren, een paar jaar terug kwam daar de community bovenop en vandaag de dag gaat Merkspace nog verder met business development en groeikansen bieden. Wij zijn er om start-ups wereldwijd te laten groeien, ze gefocust te houden en de connectie te leggen tussen corporate bedrijven en de start-up wereld.”

“Dat ik 23 jaar oud ben, heeft me nog niet echt problemen opgeleverd”

“Dankzij Merkspace mochten twintig startup oprichters onlangs naar China om daar een nieuwe markt aan te boren en hun producten te testen samen met een aantal grote Chinese bedrijven en de gemeente Beijing. Om een cijfer te geven: afgelopen jaar haalde Merkspace in totaal vier miljoen dollar op voor onze ‘Merkers’, onze members. Dat we nu in Amsterdam beginnen, na drie locaties in Tel-Aviv, is door mijn Nederlandse roots best logisch. Daarbij: de techscene groeit hier continu en ik denk dat we met de kennis en juiste connecties uit start-upstad Tel Aviv kunnen bijdragen aan het Nederlandse ecosysteem.”

“Het pand aan de Herengracht kon ik financieren doordat Merkspace bij de start van het bedrijf een flinke investeringsronde ophaalde. Inmiddels hebben we meer dan 30 werknemers en is mijn vader (een bekende ondernemer in Israël) de real-estate en home-designer van Merkspace worldwide. Ik ben van plan om het bedrijf wereldwijd te laten groeien. Dat ik 23 jaar oud ben, heeft me nog niet echt problemen opgeleverd. Het tech-ecosysteem staat bekend om zijn jonge en succesvolle ondernemers. Kijk naar Mark Zuckerberg die op 20-jarige leeftijd Facebook begon of Evan Spiegel die op zijn 22ste Snapchat oprichtte.”


Charlotte van ‘t Wout, 30 jaar – Oprichter van SPOT, journalist, coach, vlogger (en later dit jaar verschijnt haar eerste boek)

Charlotte van t Wout op één van haar locaties. Foto: Hannah Rosalie

Begonnen met SPOT: April 2017
Locaties: Een grachtenpand aan de Prinsengracht, een grachtenpand op de Keizersgracht en een ruimte aan de Utrechtsestraat, Amsterdam
Tagline: Your perfect SPOT to work, meet and relax

“Toen ik een halfjaar in San Francisco woonde, had ik een vriendje die interieurdesigner was met een prachtig ingericht huis. Het was zonde om daar met z’n tweeën te leven, dus ik besloot het in eerste instantie te verhuren aan influencers en fotografen. Maar al snel werd de ruimte ook geboekt door teams van Facebook en Airbnb om te vergaderen.”

“Afgelopen april ging ik weer in Nederland wonen en ik besloot een monumentaal grachtenpand aan de Prinsengracht te huren om hier hetzelfde concept te proberen. Ik stopte er al mijn spaargeld in en stond maximaal rood op mijn creditcard en rekeningen, dus wist: als dit concept niet binnen een maand werkt, moet ik mijn huis uit. Dat was best spannend. Ik heb het allemaal zelf gefinancierd, zonder investeerders, leningen bij de bank of ouders. Na twee maanden kon ik al mijn tweede locatie openen aan de Utrechtsestraat en nu mijn derde, op de Keizersgracht.”

“Ik geloof echt dat werk en het thuisgevoel steeds meer overloopt”

“Als mensen binnenkomen pakken ze meteen hun telefoon om foto’s te maken van de locatie en het interieur. Wat dat betreft heb ik veel geleerd van mijn tijd in Amerika: Amerikanen zijn veel beter in gastvrijheid. Alles moet perfect zijn, en niet de Nederlandse mentaliteit van ‘doe maar normaal’. Dus ik zorg niet alleen voor snel internet en goed werkende beamers, maar heb ook een vergadertafel vol met vers fruit en de lekkerste taarten.”

“Klanten als Booking.com, Heineken en De Nederlandsche Bank hebben de mooiste kantoren, maar willen soms liever vergaderen in een huiselijke omgeving, die knus voelt en waar de vibe goed is. Ik geloof echt dat werk en het thuisgevoel steeds meer overloopt. Als je bijvoorbeeld een 360-graden-feedback organiseert, vereist dat ook dat je werknemers uit hun werkmood komen. Bij SPOT kan dat.”

“Het voelt nooit raar om mijn huis te delen, maar het heeft wel consequenties: in mijn huis staan geen persoonlijke dingen en er is iedere dag een schoonmaker. Dat hotelgevoel vind ik wel leuk. Het verhuren van mijn eigen huis ben ik dus nog niet zat, al denk ik niet dat ik dit nog twee jaar ga doen. Gelukkig heb ik meerdere locaties, dus is er altijd wel eentje die niet verhuurd is om zelf te werken.”

“De Instagram-community is te gek: ik raak geïnspireerd door hen, en zij door mij”

“Als je begint met ondernemen moet je heel veel keuzes in je eentje maken. Omdat ik het leuk vind om mensen mee te nemen in mijn eerste onderneming met personeel, ben ik begonnen met dagelijks vloggen op Instagram. De community is te gek: ik raak geïnspireerd door hen, en zij door mij. Op een gegeven moment wilden zoveel meiden met mij koffiedrinken, dat ik met coaching ben begonnen. Daar hebben ze ook veel meer aan. Dat doe ik nu vier keer per week, anderhalf uur, en daarnaast ben ik bezig met een boek dat later dit jaar verschijnt.”

“SPOT zit op dit moment voor 70 procent vol, dus ik maak lange werkweken. Ik droom van meer vestigingen in Amsterdam, en wil daarna uitbreiden naar andere steden. Waarschijnlijk zoek ik er op den duur een investeerder bij en verzamel ik een groter team om mij heen. Mensen vragen vaak of ik niet te snel ga, met drie locaties binnen één jaar, maar ik wil niet twee weken de tijd nemen om iedere beslissing te overdenken. Deze snelheid past bij mij.”


Emilie Sobels, 29 jaar – Oprichter van Hashtag Workmode, spreker, schrijfster van Babe, you got this.

hashtag-workmode

Begonnen met Hashtag Workmode: 2015
Locaties: Oudezijds Achterburgwal en Brouwersgracht, Amsterdam – Boomgaardsstraat, Rotterdam – Brigittenstraat, Utrecht
Tagline: Life is short. Work somewhere awesome.

“Hashtag Workmode was in eerste instantie vooral bedoeld als een werkplek waar ik zelf kon werken met vrouwen uit mijn eigen industrie. Zes jaar daarvoor werkte ik bij een bedrijf dat ik mede had opgericht, Fashiolista. Ondanks mijn ervaring was een een groter co-workingspace concept echt niet mijn plan. Totdat ik zoveel aanvragen kreeg…”

“Binnen een week had ik alle plekken verhuurd. Er bestond nog niks voor mijn doelgroep: jonge vrouwen, freelancers, die net starten of al even bezig zijn. Ze voelen zich niet thuis in de koffiezaak op de hoek – of kunnen daar niet ongestoord werken -, maar ook niet in de hele grote co-workingspaces. Het groeide uit tot een écht bedrijf. “

“We verhuren nu werkplekken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht aan vrouwen in de creatieve en online industrie: denk aan copywriters, bloggers, mensen met een webshop, fotografen, grafisch ontwerpers… Met het doel om van elkaar te leren en elkaar te helpen, samen te werken aan projecten en te groeien als ondernemer. Dat doen we door het aanbieden van bureaus en meetingsruimtes, maar ook door educatie via de maandelijkse Hashtag Workmode Academy.”

“Neelie Kroes zei: de krant van vandaag, daar wordt morgen de vis in verpakt”

"Ik ben continu bezig met de vraag wat we kunnen doen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk relaties ontstaan tussen al deze vrouwen. Hoe zorg ik ervoor dat de huurders in Utrecht weten dat als ze een nieuwe website nodig hebben, ze bij Milou in Amsterdam moeten zijn? Laatst plaatste iemand uit Utrecht een oproepje om naar Marrakesh te gaan om daar wat projecten te doen. Binnen no-time hadden er acht vrouwen de reis geboekt. Dat geeft mij zoveel energie!"

"De huurders waren vanaf dag één zo enthousiast dat ze over ons zijn gaan vertellen op Instagram en in hun eigen netwerk. Als ik één tip heb, dan is het: laat jouw klanten je merkverhaal delen en zet ze in als ambassadeurs. Ik denk dat wij als co-workingspace anders zijn omdat we meer met social media bezig zijn, naast dat we alleen aan vrouwen verhuren natuurlijk."

"Afgelopen najaar hebben we best wat persaandacht gehad wat niet zo goed is uitgepakt. Dat lag niet per se aan dat ik iets verkeerd zei, maar puur aan het feit dat mensen onze doelgroep niet altijd begrijpen. Neelie Kroes zei tegen mij: de krant van vandaag, daar wordt morgen de vis in verpakt. Dat is ook echt zo. Kritiek is nooit leuk, maar ik weet dat mijn klanten heel erg blij zijn."

"We hebben een veel grotere doelgroep bereikt dan we in eerste instantie dachten"

"Ik merkte dat veel vrouwen hun eigen verhaal hebben over waarom ze zijn gaan ondernemen. Ik had het gevoel dat die verhalen gedeeld moesten worden, dat er meer vrouwen zijn zoals ik die het fijn vinden om te horen dat de weg naar succes niet altijd leuk of makkelijk is. Dat weet je wel, maar het is toch anders als je het van vrouwen hoort die je motiveren. Dus heb ik samen met een co-auteur een boek geschreven waarin we 23 vrouwen interviewen: Babe, you got this. We hebben een veel grotere doelgroep bereikt dan we in eerste instantie dachten: twintigers, maar ook veertigers/vijftigers die denken aan een carrièreswitch. In april verschijnt het bijbehorende werkboek, vol opdrachten en oefeningen waarbij we je helpen je carrièredroom te concretiseren."

"Ik hoop dat we nog meer vrouwen kunnen inspireren om dát te gaan doen waar zij gelukkig van worden. Dat doe ik nu met mijn team van vijftien door het verhuren van werkplekken, de academy, spreken op evenementen, het boek, maar het kan goed zijn dat we over een paar jaar weer iets anders hebben bedacht.”

LEES OOK: Hoe twee Nederlandse 29-jarigen miljoenen omzetten en in Forbes 30 under 30 terecht kwamen